Vrouwen die met Jezus meetrekken

Vrouwen die met Jezus meetrekken

Oriëntatie en context 

Dit bijbelgedeelte staat na de geschiedenis van een zondige vrouw die Jezus zalft terwijl Hij aan tafel ligt bij de farizeeër Simon.  Jezus is onderweg en ontmoet tal van mensen. Hij preekt, troost, geneest, doet wonderen. Dat maakt dat niet alleen de twaalf discipelen Hem volgen, maar ook anderen, zoals deze groep vrouwen.

Woorden en hun associatie

Woorden die mij opvallen in deze tekst zijn boodschap, geesten, genezen en middelen.

Ik word bij het woord boodschap bewust gemaakt van dat er geluisterd moet worden. Het is geen flauwekulletje er ligt gewicht op. Boodschappen zijn ook nodig. Het is niet winkelend langs etalages lopen. Het is doelgericht en vraagt om aandacht. Door geesten en genezing zie ik een tegenstelling het een is een bedreiging die mij bang maakt. Het ander is een reden voor uitbundige blijdschap. Het woord middelen heeft (ook) een soort noodzaak in zich, maar een andere dan bij boodschap. Dat verschil lijkt te liggen in wel of niet geestelijk of aards. Zo valt middelen voor mij een beetje buiten de boot. Maar niets  staat er niet voor niets. Ik hoop het te gaan ontdekken tijdens deze bijbelstudie

Zinnen en hun focus

De focus waar ik naar toegetrokken word is in eerste instantie het Koninkrijk van God. Daar begint het mee. Gelijk daarop is de focus op de genezing van ziekte en allerlei narigheid. Bij de laatste zin word ik gefocust op eigen middelen. 

Vooral dat laatste geeft mij een beeld van sterke vrouwen, die  niet bang waren om los te laten, vrouwen die gaan en zich geen zorgen maakten. Vrouwen die vanuit dankbaarheid de groep mannen onderhielden.

Taal en zijn functie

Als ik kijk naar de taal en die op in laat werken, dan valt op dat het alleen een verhalende tekst is. Er is geen directe rede, geen dialoog in deze tekst. Wat mij ook opvalt is de opsomming van mensen. Getallen en aantallen: de twaalf (discipelen), enkele vrouwen, zeven demonen, vele anderen. 

En verder vind ik het opvallend dat er nadrukkelijk de goede boodschap staat. Ook het expliciet noemen van de zeven demonen en de hoge beambte van Herodes. Dat springt eruit. 

Wat ook opvalt zijn de expliciet genoemde namen van een aantal vrouwen. Doordat hun namen genoemd staan krijgen ze ook een gezicht.

Over het algemeen is het een stukje tekst waar je snel doorheen bent. Het lijkt op een soort mededeling tussendoor.

Daarom maakt het mij zo nieuwsgierig waarom het qua opmaak er zo uitspringt.

Vinger bij de boodschap

Om maar met de deur in huis te vallen: ik vind dit een lastig stukje. Laat ik gelijk maar inzoomen.

Volgen

Deze vrouwen volgen Jezus. Er is een gezamenlijke liefde die ze uit willen dragen. Ze hebben ook allemaal iets gemeen, dat is dat Jezus op welke manier dan ook grote impact heeft op hun leven. Er zijn heftige dingen gebeurd. Je zal maar een leven  achter de rug hebben met zeven demonen! Allemaal kunnen zij zo hun verhaal vertellen. Grote verhalen, kleinere verhalen, maar de impact is even groot. Ze willen Jezus volgen. letterlijk.

En het mag wat kosten. 

De kracht van Liefde

Zelfs de vrouw van een hoge beambte van Herodes gaat met de groep mee, heeft zich aangesloten. Dat zegt mij ook iets over  de groep vrouwen zelf. Dat zegt iets over de sfeer, de dynamiek. Als je man werkt in het paleis van Herodes, dan ben je wel op je qui vive. Maar dat remt deze vrouw niet af om zich aan te sluiten. En omgekeerd geeft de groep haar ook de ruimte om aan te sluiten.

Dat vertelt mij over de kracht van de Liefde. Grenzen, gemaakt door mensen, vallen weg.

Het zet mijzelf ook tot nadenken over mijn handel en wandel uit Liefde. Ik denk dat ik hierin aan de het groeien ben. En ik voel ook een soort verlangen nu ik deze groep vrouwen van dichtbij bekijk om daarin nog verder te groeien. Wat voor mij betekent dat ik een stukje verleden zal moeten loslaten. 

Oordeel-drang

Een vriendin, zij is psychotherapeute, waarmee ik eens samen een schrijf-workshop gaf (zij vertelde iets over haar vak en ik zette de groep aan het schrijven) deelde een mooi gedicht. Eén regel uit dat gedicht deel ik hier:

Een kind dat altijd kritiek hoort, leert veroordelen.

Die zin hakte er in bij mij. En dat was voor mij directe aanleiding van het inzicht waar mijn worsteling van anderen steeds maar te oordelen vandaan kwam.

De geschiedenis van deze groep vrouwen, waarbinnen zoveel verschillen te ontdekken zijn. En die tegelijk zoveel ruimte bieden aan elkaar, omdat ze Jezus willen volgen. Geeft mij echt een groeispurt in dat loslaten van die ’oordeel-drang’. 

Dat brengt een golf van bevrijding met zich mee!

Het belangrijkst

En dan nog mijn nieuwsgierigheid naar de zin over ’onderhouden uit eigen middelen’. De vrouw van een hoge beambte van Herodes zal er ongetwijfeld warmpjes bij hebben gezeten. Maar dat het uit het paleis van Herodes komt remt haar niet af om bij te dragen. En de rest van de groep vindt daar niks van.

Vandaag heb ik gekeken naar een club vrouwen die het vanzelfsprekend vonden om Jezus te volgen en de hele groep te onderhouden. Er zit zoveel kracht in die vrouwen voor mij – zij onderhielden die mannen uit eigen middelen. Dat moest wel even landen, die eigen middelen. Het waren dus vrouwen (zoals ik het zie) die hun huishouden zo op orde hadden dat er genoeg voor een ander overbleef. Het waren pittige dames die zeg maar een economisch intelligentie hadden. Het blijft raden of deze vrouwen een gezin hadden of geen man of kinderen. Wat ze ook hadden, het was een club die besloot Jezus te volgen en het zo te regelen dat dat kon. En zo lieten ze tegelijk ook zien wat het belangrijkst is in het leven.

Deze vrouwen zijn een soort moeders geworden voor mij, voorbeelden. En dan ook nog eens heel dicht bij Jezus!

Aan het begin schreef ik nog dat ik niet zo goed wist wat ik ermee aan moest met deze tekst.

Dankbaar ben ik nu dat ik de verdieping aangedurfd heb.

Halleluja!

Aan God alle eer voor de groei uit deze tekst!

Woord bij Woord

Wil je ook een keer zelf kijken naar deze geschiedenis? En zou je willen schrijven? Kijk dan op deze site naar de Woord bij Woordmethode. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *